Suomen merimelontayhdistys (SuMe) kehittää ja ylläpitää turvallisuusasioihin painottuvia laadukkaita merimelonnan perus- ja jatkokursseja, mutta ei itse järjestä niitä. SuMe:n kursseja voivat järjestää sekä yritykset että melontaseurat. SuMe:n sivuilta löytyy linkki kaikille hyväksytyille kurssin järjestäjille.
SuMe on laatinut kurssirungot melonnan peruskurssille ”Meloja 1 (SuMe)”, aikaisemmin nimeltään NIL Kayaker sekä jatkokursseille ”Meloja 2 (SuMe)”, aikaisemmin nimeltään NIL Sea Kayaker ja ”Meloja 3 (SuMe)”, aikaisemmin nimeltään NIL Advanced Sea Kayaker.
Kursseilla painotetaan käytännön melontatilanteissa tarvittavia taitoja ja ne noudattavat SuMe:n määrittelemiä kurssirunkoja. Kursseilla jokainen osallistuja saa aina kouluttajalta henkilökohtaisen palautteen. Kouluttajana toimii aina SuMe:n lisensoima kouluttaja ja kursseilla noudatetaan oppimisen kannalta tehokasta ryhmäkokoa (enintään 6 oppilasta/kouluttaja).
SuMe:n koulutuspolku tarjoaa kaikille melojille mahdollisuuden kehittää omia taitojaan melojana. Osaamistaan voi laajentaa aina merimelonnan oppaaksi ja kouluttajaksi asti.
Kouluttajina SuMe:n kursseilla voivat toimia vain henkilöt, joilla on kurssivaatimukset täyttävä tutkinto suoritettuna. ”Meloja 1 (SuMe)” peruskurssilla kouluttajana voi toimia opas tai kouluttaja. ”Meloja 2 (SuMe)” ja ”Meloja 3 (SuMe)” jatkokursseja voivat pitää SuMe:n kouluttajat, jotka ovat perehtyneet kurssisisältöihin ja käyneet seuraamassa yhden kurssin käytännössä. Tällä varmistetaan laadukas ja ammattitaitoinen koulutus, mikä on SuMe:n toiminnan perusperiaate.
SuMe varaa oikeuden valvoa kaikkia järjestelmänsä mukaisia kursseja ja tarvittaessa puuttua havaitsemiinsa epäkohtiin.
Lisätietoja saat ottamalla yhteyttä info@merimelonta.fi.
Kouluttaja: Suomen merimelontayhdistyksen lisensoima opas tai kouluttaja. Enintään 6 oppilasta/kouluttaja.
Kursseja voivat järjestää vain SuMe:n hyväksymät kouluttajat.
Meloja 2 kurssilla laitetaan melontataitojen perustukset kuntoon. Kehitetään hyvää melontatekniikkaa. Opitaan kallistamaan kajakkia osana ohjaustekniikoita. Harjoitellaan turvallisessa ympäristössä aallokkomelonnan perusteita ja erilaisia pelastautumisia. Tutustutaan kajakin hinaustekniikoihin sekä navigoinnin perusteisiin.
Kurssin lopuksi kouluttaja käy palautekeskustelun kaikkien osallistujien kanssa. Palautekeskustelun tarkoituksena on antaa osallistujille rakentavaa palautetta ja toimia jatkoharjoittelun tukena kohti Meloja 2 taitonäyttöä.
Tavoite: Kurssin suorittanut meloja osaa huolehtia itsestään alla mainituissa olosuhteissa ja pystyy toimimaan samalla osana ryhmää.
Ennakkovaatimukset: Meloja hallitsee kajakkimelonnan alkeet mikä vastaa Meloja 1 tasoa (katso osallistujan ohjeet).
Kouluttaja: Suomen merimelontayhdistyksen lisensoima kouluttaja. Enintään 6 oppilasta/kouluttaja.
Opeteltavat melontataidot
Opetettavat turvallisuustaidot
Muut asiat
Kursseja voivat järjestää vain SuMe:n hyväksymät kouluttajat.
Meloja 3 kurssilla melontataitoja viedään pidemmälle ja vaativampiin olosuhteisiin. Opitaan toimimaan ryhmän johtajan apuna pelastautumistilanteissa toimimalla niin pelastajana kuin avustavana hinaajana. Kurssilla pyritään luomaan käytännön tilanteita, joissa opitaan myös ymmärtämään ja arvioimaan riskejä. Kurssin suorittanut mieltää itsensä jo kykeneväksi melojaksi.
Kurssin lopuksi kouluttaja käy palautekeskustelun kaikkien osallistujien kanssa. Palautekeskustelun tarkoituksena on antaa osallistujille rakentavaa palautetta ja toimia jatkoharjoittelun tukena kohti Meloja 3 taitonäyttöä.
Ennakkovaatimukset: Meloja hallitsee hyvin kajakkimelonnan perusteet mikä vastaa Meloja 2 tasoa (katso osallistujan ohjeet).
Kouluttaja: Suomen merimelontayhdistyksen lisensoima kouluttaja. Enintään 6 oppilasta/kouluttaja.
Opetettavat melontataidot
Opetettavat turvallisuustaidot
Muut asiat
Kursseja voivat järjestää vain SuMe:n hyväksymät kouluttajat.
Melontakouluttaja osaa käyttää opetusmenetelmiä monipuolisesti, hän huomio ryhmän eritasoiset melojat ja osaa antaa rakentavaa palautetta yksilön taitojen edelleen kehittämiseksi. Kouluttajakurssi antaa hyvän pohjan kouluttajanäyttökokeen suorittamiseksi.
Kouluttajakurssi muodostuu kahdesta lähiopetusviikonlopusta sekä näiden välillä tapahtuvasta omatoimisesta käytännön harjoittelusta ja sen perusteella laadittavasta kirjallisesta portfoliotyöstä.
Tavoitteet:
– Kurssi antaa osallistujille hyvät valmiudet osallistua kouluttaja näyttökokeeseen.
– Kurssilaiset saavat selkeitä käytännön työkaluja ja malleja melonnan opettamiseen.
– Kurssilaisten ymmärrys eri melontatekniikoista syvenee (mm. mistä osista tietty tekniikka muodostuu, missä järjestyksessä niitä kannattaa opettaa/korjata erilaiset oppijat huomioiden).
– Kurssin jälkeen osallistujat pystyvät järjestämään alkeis- ja jatkotason kursseja turvallisesti oman osaamisensa puitteissa.
– Kurssi rohkaisee käyttämään kriittistä ajattelua melonnan opettamisesta.
Ennakkovaatimus: Melontaopas tai vähintään Melonta- ja soutuliiton nykyisen melontaopaskurssin suorittaminen.
Osallistujamäärä: max 8
Turvallisuus. Turvallisen opetustilanteen luominen ja ryhmän hallinta. Tarvittavan ennakkotiedon hankinta. Kohderyhmänä on yleensä aikuiset oppilaat, mutta kurssilla käydään läpi myös pääasiat lasten ja erityisryhmien opettamisesta.
Oppimisen teoriaa. Taidon oppiminen. Erilaiset oppijat. Erilaiset opetusmenetelmät. Taitojen oppimisen eri vaiheet. Oppimista tukevien harjoitteiden ja tilanteen rakentaminen.
Käytännön opetustaidot: Jatkokurssitason melontataitojen opettaminen. Melonnan opettaminen eri oppimisen vaiheissa. Erilaiset menetelmät tekniikoiden opettamiseen paikallaan ja liikkeessä. Havainnointi, analysointi ja rakentavan palautteen antaminen.
Apuvälineet. Tuntisuunnitelman käyttäminen. Erilaisten välineiden hyödyntäminen opetuksessa. Videoinnin hyödyntäminen opetuksessa. Pelit ja leikit oppimisen tukena.
Yleistiedot (SMSL verkkokoulutus). Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo. Antidoping. Ympäristötietous. Liikunnallinen elämäntapa. Urheiluvalmennuksen perusteet.
Harjoittelujakso, portfoliotyö. Vähintään kuuden opetussession johdonmukainen suunnitelma (á noin 60 min/max 2 per päivä) ja sen toteutus itse valitsemalleen ryhmälle. Itsearvioinnit jokaisesta oppitunnista, mentorin arviointi kahdesta oppitunnista. Kokonaisuuden arviointi kun suunnitelma on kokonaan toteutettu
Kursseja voivat järjestää vain SuMe:n hyväksymät kouluttajat.